Tientallen bedrijven creëeren tegenwoordig Google AdWords campagnes om hun producten en diensten aan te prijzen. Het opzetten van een succesvolle campagne is echter niet voor iedereen eenvoudig. Deze tips helpen je hopelijk een beetje op weg.
Vooronderzoek
Uitgebreid vooronderzoek is essentieel wanneer je een advertentiecampagne creëert. Zet zodoende je doelen, budget en KPI’s duidelijk op papier. Ook is het uiteraard belangrijk dat je precies weet welke producten en diensten er in de advertentiecampagne worden aangeboden. Vervolgens is het tijd om de relevante zoekwoorden voor je AdWords campagne te bepalen. Dit zoekwoordonderzoek verricht je aan de hand van statistieken op je website. Kijk bijvoorbeeld naar de zoekwoorden die je klanten vaak gebruiken. Zoekwoorden zijn zeer belangrijk voor je advertenties, omdat daarmee jouw diensten en producten beter gevonden worden. Een zoekwoordonderzoek vormt dan ook een van de steunpilaren van je advertentiecampagne.
Brainstormsessie
Misschien vind je het lastig om de juiste zoekwoorden te bedenken. In dat geval is het verstandig om er eens rustig voor te gaan zitten. Pak een vel papier en schrijf alvast een aantal zoekwoorden op die in je opkomen. Notities maken op een Excel bestand of een ander document op de computer mag natuurlijk ook. Neem gerust de tijd om even te brainstormen over de zoekwoorden. Stel je bijvoorbeeld voor dat je computers verkoopt. Bedenk goed welke zoekwoorden relevant zijn voor een eventuele AdWords.
Google Keyword Planner
Waarschijnlijk komen er tijdens het brainstormen eerst een paar algemene zoekwoorden naar boven drijven, zoals “computers kopen” en “computer kopen”. Heb je eenmaal genoeg zoekwoorden? Plaats ze dan in het programma Google Keyword Planner. Dit is een zeer handige tool waarmee je onder andere inzicht krijgt in het geschatte CPC en zoekvolume per zoekwoord. Ook geeft het programma informatie over de mogelijke concurrentie per zoekwoord.
Concurrentie en CPC
Bij schoenen, computers en mobiele telefoons heb je waarschijnlijk te maken met veel andere adverteerders. Zij gebruiken precies dezelfde zoekwoorden in hun AdWords campagne. Uiteindelijk is het de bedoeling dat jouw bedrijf op de eerste pagina van Google terecht komt. Je ontvangt een bod waarin staat hoeveel CPC er ingesteld moet worden om dit te bereiken. Daarbij houdt het programma overigens geen rekening met de kwaliteit van de campagne, het zoekwoord en de advertentiegroep.
Het gebruiksvriendelijke Google Keyword Planner
Google Keyword Planner is zeer gebruiksvriendelijk. Zo voeg je vrij eenvoudig zoekwoorden toe door de optie ‘Mijn Zoekwoordideeën’ te selecteren. Vervolgens klik je op >>, waarna de zoekwoorden bewaard worden. Alle zoekwoorden kun je vervolgens met een klik op de knop opslaan in een spreadsheet. Daarnaast helpt Google Keyword Planner je graag een handje bij het bedenken van zoekwoorden. Het programma geeft namelijk een aantal handige suggesties. Deze kun je eventueel bij ‘Mijn Zoekwoordideeën’ plaatsen. Minstens zo handig is overigens de website Ubbersuggest.io. Ook deze geeft je een aantal zoekwoord suggesties. Uiteindelijk heb je binnen korte tijd een uitgebreid bestand met mogelijke zoekwoorden op je computer staan.
Het voordeel van specifieke zoekwoorden
Voor een succesvolle AdWords campagne is het gebruik van algemene zoekwoorden niet voldoende. Waarschijnlijk trek je nog meer potentiële klanten door specifieke zoekwoorden te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan “Apple computer” of “Apple Macintosh”. Dergelijke zoekwoorden hebben het voordeel dat zij bezoekers bereiken die naar een specifiek product of dienst op zoek zijn. Heb je het idee dat het zoekwoordenbestand compleet is? Download in dat geval alle gegevens naar Excel. Als het goed is verschijnt er een document in beeld met alle zoekwoorden die je hebt bedacht. Waarschijnlijk staan er ook een aantal statistieken met nuttige informatie over je zoekwoorden.
Zoekwoorden in categorieën indelen
Met het Excel bestand voor je neus kun je direct aan de slag. Zo is het verstandig om een goed overzicht te maken. Creëer voor alle zoekwoorden bijvoorbeeld een aantal categorieën, zoals ‘algemeen’ en ‘specifiek’. Ook het merk of model computer is categorie waarmee je het overzicht kunt behouden. Hou daarnaast het CPC en het zoekvolume van de zoekwoorden in de gaten. Met een laag CPC en hoog zoekvolume bereik je doorgaans namelijk de meeste mensen.
Meerdere zoekwoorden met Broad Match Modifier
Bepaalde programma’s en tools zijn onmisbaar wanneer je je bezighoudt met zoekwoorden. Zowel tijdens het zoekwoordenonderzoek en het creëeren van de campagnes komen ze goed van pas. Neem bijvoorbeeld de tool ‘Broad Match Modifier’. Hierbij gebruik je de optie ‘Aangepast Breed’ om zoekwoorden met elkaar in combinatie te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan “computer kopen” of “Apple computers”. Deze handige tool vind je op de website Adresults.nl. Het voordeel van de optie ‘aangepast breed’ is dat je meer zoekwoorden dan normaal kunt plaatsen.
Grote aantallen zoekwoorden met JUMBO Keyword
Ook de tool JUMBO Keyword is populair onder marketeers. Het voordeel van deze tool is dat je in korte tijd een grote hoeveelheid zoekwoordopties kunt aanmaken. Dit doe je door specifieke zoekwoordmogelijkheden en zinsdelen in een zogeheten ‘bulk’ te veranderen. Vul daarvoor ten eerste je zoekwoorden in. Selecteer vervolgens de optie “phrase match”. Waarschijnlijk verschijnen er een groot aantal zoekwoordmogelijkheden die aansluiten bij je advertenties.
Zoekwoordsuggesties dankzij Ubersuggest
Het al eerder genoemde Ubersuggest is een ideale tool voor je zoekwoordenonderzoek. Het geeft namelijk suggesties voor relevante zoekwoorden waar Google Keyword Planner nog niet aan heeft gedacht. De keywords worden in een overzichtelijke lijst en in alfabetische volgorde weergeven. Wellicht heb je bepaalde zoekwoorden nog niet aan Google Keyword Planner toegevoegd. Het is zelfs mogelijk om bepaalde zoekwoorden ‘uit te sluiten’. Hiermee geef je aan dat sommige zoekwoorden niet in de advertenties voor mogen komen.
Bekijk de zoekwoord populariteit met Google Trends
Tenslotte is er nog de populaire tool Google Trends. Ontzettend handig wanneer je wilt weten welke zoekwoorden op dit moment helemaal ‘hip’ zijn. Zo toont het onder andere het stijgende en dalende zoekvolume van bepaalde keywords. Als een zoekwoord al enige tijd een dalend zoekvolume heeft kun je deze beter even overslaan. Kies in plaats daarvan voor een zoekwoord dat steeds meer aan populariteit wint. Zo is het zoekwoord ‘smartphone’ vandaag de dag helemaal in, terwijl het zoekvolume van ‘mobiele telefoons’ al enige tijd daalt.