Neil Patel is een ondernemer die een aantal zeer succesvolle bedrijven heeft opgericht. Zo zijn ‘Crazy Egg’ en ‘Hello Bar’ inmiddels bekende namen in marketingland. Patel geeft een aantal interessante tips wat betreft online marketing, waarmee iedere marketeer succes kan boeken.
Een bijzondere eerste kennismaking
Patel gebruikt een interessante theorie. Stel je voor dat je op straat iemand tegenkomt waar je zeer van onder de indruk bent. Het gaat zelfs zo ver dat je besluit hem of haar ten huwelijk te vragen. De kans is groot dat hij of zij ‘nee’ zegt. De voornaamste reden is natuurlijk dat je een onbekende bent. Hij of zij heeft geen idee of je te vertrouwen bent. Hetzelfde geldt in feite voor bezoekers van je website. Ook deze groep deelt niet meteen hun persoonlijke gegevens of creditcard met jou. Je zult er als marketeer toch echt wat meer moeite voor moeten doen. Om dit te bereiken dien je een aantal optimalisatie strategieën te gebruiken.
Meer betrokkenheid creëeren
Ten eerste is het belangrijk dat bezoekers jouw bedrijf goed leren kennen. Je dient betrokkenheid en betrouwbaarheid uit te stralen. Een mooi Engels woord voor dit gegeven is ‘engagement’. Je kunt op een aantal manieren een gevoel van vertrouwen creëeren. Stel je eens voor dat iemand op je website zoekt naar een specifiek onderwerp. Speel hier op in door via een mail bijvoorbeeld een whitepaper ter beschikking te stellen over het desbetreffende onderwerp. De bezoeker zal het document via de mail moeten downloaden en lezen.
Eerste kennismaking
Een whitepaper is een goede eerste kennismaking met de consument, temeer omdat je als marketeer meteen over het emailadres van je potentiële klant beschikt. Ondertussen krijgt de bezoeker precies te zien waar hij of zij naar zoekt. Bovendien is het dankzij de gegevens die je hebt verkregen mogelijk om de volgende keer een relevante email naar de potentiële klant te sturen. Op die manier leer je elkaar beter kennen, en creëer je meer betrokkenheid en vertrouwen.
Demo
Neil Patel heeft nog meer handige tips voor marketeers in petto. Zo dien je het bezoekers zo makkelijk mogelijk te maken. Geef ze bijvoorbeeld de optie om gebruik te maken van een demo. Ze hoeven daarvoor niet hun gegevens te delen of een account aan te maken. Deze manier van werken is ideaal wanneer je bijvoorbeeld een online software programma hebt ontwikkeld. Door eerst een demo aan te bieden leren potentiële klanten de software goed kennen. Toch zitten ze nergens aan vast. Wellicht trek je op deze manier consumenten aan die nog twijfelen. Bij het bedrijf Crazy Egg pakte deze strategie in elk geval zeer goed uit. Het aantal gebruikers steeg met maar liefst 50 procent.
Op weg naar de top
Nog een tip is om een aantal video’s van Neil Patel te kijken. Zijn marketingstrategieën zijn namelijk zeer interessant en leerzaam. Volgens de succesvolle marketeer dienen klant en bedrijf elkaar eerst te leren kennen voordat ze met elkaar in zee gaan. Heb je dit eenmaal door, dan is de eerste belangrijke stap naar een succesvolle marketingstrategie gezet…