Op onze website kan je uiteenlopende informatie over SEO vinden. We behandelen hierbij de drie verschillende pijlers van SEO. Het is van belang om deze drie pijlers volledig op orde te hebben. Als alle drie de pijlers op orde zijn, kan je goede posities in Google verkrijgen.
Het is echter sowieso een kwestie van een lange adem. Je moet hier veel aandacht aan besteden, voordat de resultaten zichtbaar worden. Dat is uiteraard niet zonder reden; je concurrentie zit tenslotte ook niet stil. Nee, tegenwoordig is elke ondernemer en elk bedrijf bezig met SEO. De afgelopen jaren heeft dit een forse opmars gemaakt en ook dat is niet zonder reden. Voor veel bedrijven hangt hun bestaansrecht namelijk af van de digitale wereld. Het is dan ook voor hen van belang om goede posities binnen de zoekmachines te verkrijgen.
Een belangrijk onderdeel van SEO is linkbuilding. In ons andere artikel (link naar artikel linkbuilding) heb je alles kunnen lezen over linkbuilding. We hebben daarin onder andere uitgebreid besproken wat linkbuilding exact is.
Bij linkbuilding is het belangrijk om te onthouden dat dit een zeer dynamische wereld is. Dit komt doordat Google, en de overige zoekmachines, hun algoritme continue aanpassen. Hierdoor kan ook de waarde van een link schommelen. Om je een handje op weg te helpen, hebben we onderstaande tips op een rijtje gezet. Met deze tips kan je efficiënt en effectief aan de slag gaan met linkbuilding. Hierbij is het sowieso belangrijk om te onthouden dat je veel effort zou moeten leveren. Een hoge ranking in Google komt niet zomaar naar je toe waaien.
- Relevante links scoren. We hebben het regelmatig op onze website naar voren laten komen: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Dat geldt met name bij linkbuilding. Het verkrijgen van een goede ranking in Google is niet gebaseerd op de hoeveelheid links. Nee, je links moeten op relevante websites geplaatst worden die enige overeenkomsten met jouw website hebben. Bovendien moeten deze websites zélf ook een toegevoegde waarde leveren. Als dat het geval is, hecht Google namelijk (veel) waarde aan die website. Een link op die website is dan ook, in de ogen van Google, een positieve factor voor jouw website.
- Interne link structuur. Het is ontzettend belangrijk om op je website een interne link structuur te maken. Dit kan relatief simpel; verbind in je artikelen onderwerpen met elkaar. Bij de verbinding kan je vervolgens een link plaatsen naar één van de andere relevante artikelen op je website. Op deze manier kan je een interne link structuur opbouwen; hier wordt Google erg blij van.
- Verkrijg recensies. Bij de linkbuilding speelt vertrouwen een grote rol. Als jij andere websites eigenaren gaat benaderen voor het plaatsen van een link, moet je website er betrouwbaar uit zien. Het verkrijgen van recensies van je klanten kan dan ook een belangrijk onderdeel van linkbuilding zijn. Deze recensies kunnen een bepaald vertrouwen uitspreken. Bovendien ziet Google dit ook; op die manier kan Google ook meer waarde aan je website gaan hechten.
- Plaats gastblogs. Sommige websites bieden je de mogelijkheid om een gastblog te plaatsen. Dit gaat als volgt: je schrijft een artikel, verwerkt daarin 1 á 2 links naar je eigen websites en stuurt deze naar de desbetreffende website op. De website plaatst de tekst vervolgens, tegen betaling of linkruil, op hun website. Op deze manier kan je je website in een goed daglicht stellen. Het is daarbij wel van belang om alleen relevante websites te benaderen voor het plaatsen van gastblogs.
- Vergelijk met je concurrenten. Je concurrenten zijn ongelooflijk belangrijk voor je. Ze houden je niet alleen scherp, maar je kan ook veel informatie van hen verkrijgen. Dankzij handige tools op internet kan je namelijk kijken welke websites naar je concurrenten linken. Vervolgens kan je zélf deze websites gaan benaderen. Het is daarbij dan wel zaak dat je unieke content op je website hebt staan, waar de concurrentie niet over beschikt.
- Optimaliseer je content. De content optimalisatie is één van de drie onderdelen van SEO. Ook voor de linkbuilding is het van belang dat je content geoptimaliseerd is. Het is daarbij met name van belang dat je unieke en waardevolle content levert. Dat is namelijk voor andere websites een goede gelegenheid om naar jouw website te gaan linken. Dat is uiteindelijk wat je wenst op het gebied van linkbuilding. Veel valt en staat dus met geoptimaliseerde content.
- Geduld en doorzettingsvermogen. Deze twee woorden spelen een sleutelrol bij SEO. Dat geldt ook bij het aspect ‘linkbuilding’. Het verkrijgen van relevante links is namelijk niet al te makkelijk. Je dient hier veel aandacht aan te besteden. Uiteindelijk werpt dit zijn vruchten af, maar je moet er dus wel voldoende tijd voor vrijmaken. De woorden ‘geduld’ en ‘doorzettingsvermogen’ zijn dan ook een belangrijke factor binnen de wereld van linkbuilding.
- Verwijder oude backlinks. Wellicht heb je in het verleden backlinks geplaatst die tegenwoordig geen toegevoegde waarde meer hebben. Voor de ranking kan het dan handig zijn om die oude backlinks te (laten) verwijderen. Ook hierbij geldt de stelregel: het gaat om kwaliteit en kwantiteit. Houd daarom de link niet aan onder het mom van ‘dat is weer een extra link’. Nee, je moet de links altijd beoordelen op eventuele relevantie en kwaliteit. Mocht dat niet meer aanwezig zijn, is het beter om de link te (laten) verwijderen. Wees daarbij érg kritisch.
- Gebruik handige tools. Ja, het is onoverkomelijk om in de wereld van linkbuilding geen tools te gebruiken. Wij kunnen het gebruik van deze tools alleen maar aanraden. Zij nemen je werk uit handen en kunnen je de goede richting op sturen. Ben je benieuwd naar de juiste tools voor linkbuilding? Lees ons artikel ‘SEO Tools’ voor meer informatie hierover.
Wij komen graag nog even terug op tip nummer 2. Deze tip gaat over de interne link structuur. Uiteraard dienen wij zelf het goede voorbeeld te geven. Mocht je nog meer informatie over SEO willen, kan je onderstaande artikelen raadplegen.