Het is tegenwoordig erg belangrijk om online goed vindbaar te zijn. Je hebt je website immers niet voor jezelf gemaakt, maar voor potentiële bezoekers. Of je nou een webshop, een blog of een bedrijfswebsite hebt: als mensen op zoek zijn naar hetgeen dat jij aanbiedt, is het belangrijk om zo hoog mogelijk in de zoekmachine ranking te staan. Maar hoe zorg je hiervoor? Dat doe je door middel van linkbuilding.
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding betekent dat je bouwt aan een netwerk van links naar jouw website. De link naar jouw website wordt geplaatst op de website van een ander. Zo’n link wordt ook wel een backlink genoemd. Als veel websites via een backlink naar jouw website verwijzen, zal je hoger in de zoekmachinelijst komen te staan, want als er genoeg websites naar jouw website verwijzen, zal Google denken dat jouw website zinvolle informatie bevat. Toch is linkbuilding de afgelopen jaren ingewikkelder geworden. Vroeger volstond het om gewoon zoveel mogelijk irrelevante websites naar je website te laten verwijzen, maar tegenwoordig zijn de algoritmes van de zoekmachines slimmer geworden. Er is dus een aantal eisen aan linkbuilding waar je rekening mee moet houden.
Natuurlijk linkprofiel
Zoekmachines kijken naar de externe links naar jouw website om te bepalen of jouw website belangrijk wordt gevonden door anderen. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar hoe vaak er naar jouw website wordt verwezen, maar ook naar waar die verwijzingen vandaan komen. Google probeert manipulatie te voorkomen en daarom moet je ervoor zorgen dat je profiel zo natuurlijk mogelijk oogt. Als je een natuurlijk linkprofiel wil creëren is het belangrijk dat de links naar jouw website relevant zijn, je zowel links naar je website met veel als met weinig autoriteit hebt en dat het zowel follow als no-follow links zijn.
Relevante links
Het is belangrijk dat de externe links relevant zijn. Een pagina vol met backlinks wordt tegenwoordig niet meer als relevant gezien. Als je je website dus aanmeldt op allerlei startpagina’s, dan zijn deze links in principe niet relevant. Ook kunnen links relevanter zijn als de websites waarop ze worden geplaatst iets met maken hebben met het onderwerp van jouw website of daar in ieder geval wel eens iets over wordt geschreven. Als je een link laat plaatsen op de website van het bouwbedrijf van je buurman, maar je zelf kettingen verkoopt, is dat niet erg relevant te zijn. Toch zijn links niet altijd irrelevant als ze van websites afkomstig zijn die weinig met het onderwerp van jouw website te maken hebben. Als een website met veel autoriteit namelijk een artikel schrijft en jouw link daarin verwerkt, maar normaal niet speciaal over dit onderwerp schrijft, kan de link nog steeds relevant zijn.
Links van verschillende soorten websites
Om het netwerk van links naar je website zo natuurlijk mogelijk te laten lijken, is het van belang dat je links krijgt van websites met verschillen in autoriteit. Een landelijke nieuwspagina heeft bijvoorbeeld meer autoriteit dan een website van de bakker in een dorp. Indien je alleen maar backlinks krijgt van websites die veel autoriteit hebben, dan oogt dat niet natuurlijk. Zou je namelijk op de juiste wijze de backlinks verkregen hebben, dan zouden ook kleinere websites naar je linken. Zorg er dus voor dat je backlinks hebt van websites die verschillen in autoriteit.
Verschillende bronnen
Naast dat het slim is om te kiezen voor backlinks van websites die verschillen in autoriteit, is het ook belangrijk om backlinks te krijgen van verschillende bronnen. Blogs, nieuwswebsites, social media, bedrijvengidsen, reacties onder berichten of op fora. Zorg ook dat de websites van verschillende IP-adressen komen, omdat Google anders denkt dat de backlinks van dezelfde bron komen. Het gevolg is dat Google het ziet als spam. Backlinks van verschillende bronnen zorgen ook weer voor een natuurlijker linkprofiel.
Krijg backlinks op verschillende momenten
Verdeel de plaatsing van de backlinks over verschillende momenten. Zorg er dus voor dat niet alle backlinks tegelijk online worden geplaatst, omdat dit ook weer onnatuurlijk oogt. Het is beter om een constante flow van backlinks te hebben, dan om er de ene dag heel veel te krijgen en de andere dag helemaal geen. Spreek met degene die de backlinks plaatsen af wanneer de links precies geplaatst moeten worden als je geen gebruik maakt van een linkbuildingbedrijf.
Plaatsing van de links
De plaatsing van de links in de tekst zegt ook iets over je natuurlijke linkprofiel. Staat de link bovenaan een rijtje met links dan weet Google dat de linkbuilding niet natuurlijk is gegaan. Als de link zich echter bijvoorbeeld ergens in het midden van een groot artikel met relevante content bevindt, geef je zoekmachines het idee dat de link er staat met een reden. Kies dus zoveel mogelijk voor in-content backlinks. Zeker met de veranderingen voor linkbuilding in de toekomst is het belangrijk om de plaatsing van de links zo natuurlijk mogelijk te laten lijken.
Follow en no-follow links
Zoekmachines onderscheiden follow en no-follow links. Door middel van follow links zeg je eigenlijk: ik raad deze pagina aan. Door middel van een no-follow link laat je aan de zoekmachine weten dat je de website niet speciaal aanraadt, maar kan je wel alsnog de link op je website plaatsen. Als iemand bijvoorbeeld een spambericht plaatst met allerlei links zijn dit vaak no-follow links. Een no-follow link zorgt er dus ook niet voor dat je pagina meer autoriteit krijgt en dat je hoger in de zoekmachine ranking komt te staan. Als je tegen betaling op iemands website een link laat plaatsen, maken ze er door middel van een HTML-tag vaak een no-follow link van. Deze link telt dan dus niet mee voor de zoekmachines, maar kan je wel weer een hoop extra traffic geven.
Linkbuilding om beter gevonden te worden in Google
Linkbuilding is erg belangrijk als je belangrijke bezoekers naar je website wil trekken en bovenaan de lijst van zoekresultaten wil staan.